ZATREP

 

Riječ je o toponimu koji je zabilježen u tri primorska mjesta: Klani, Novom Vinodolskom i Zlobinu. Zanimljiva je osobitost ovog oronima u Zlobinu, budući je na padinama istoimenog brijega odmah iza zlobinske crkve izgrađeno groblje, pa je tako sam naziv lokaliteta dobio još neko dodatno, recimo to tako, onostrano i mistično značenje. Isti toponim je još rašireniji u Sloveniji, a u slovenskom jeziku ta riječ znači zabat. Vjerojatno je u dalekoj prošlosti to bilo i osnovno značenje čakavskoga zatrepa.

 

A zabat je trokutasti (u obliku istostraničnog trokuta) dio zida na bočnim završecima krovišta koji se nadograđuje na bočni dio kuće (čakavski čelo), njegov okvir čine vodoravna i dvije kose stranice vijenca koje čine rub dvoslivnog (dvovodnog) krova[1]. Upravo tako nekako i izgleda zlobinski Zatrep kada ga se posmatra s južne strane. Dakle, uz pomoć jedne slovenske besede i hrvatskih toponima otkrili smo još jednu iskonsku čakavsku riječ koja je ostala u današnjim čakavskim govorima samo kao toponim, dok je njezino izvorno značenje potpuno zaboravljeno!

 

Ako bismo još dalje rasčlanjivali kako je nastala sama riječ zatrep, mogli bismo pretpostaviti da dolazi od riječi zad rep(a). Naime, zabat je moguć samo na krovu koji se u narodu naziva „na dvije vode“ ili „na lastavicu“, a u odnosu na krov nalazi se baš kao da je pod lastavičjim repom.

 

Već je na početku ovoga zapisa napomenuto da je zlobinski Zatrep dobio i dodatno, kultno značenje. Upravo to je bilo nadahnuće za pjesmu koja slijedi.

 

 

 

 

SIMI VAMI ZA ČIJU SE DUŠICU LUMINI NE VAŽIŽU

 

si vi ča ste zdahnuli i dušu svoju spušćali

si vi bili zodavud zonud ali odkud

takljari bolniki šrotari šoštari japnari

vahtari merikani višće petljari poljari

čobani z čredun na paši po gmajnah

sopci dovci dovice divice frndalice

prašćari dašćari majari majnari krušari

grišine predikavci zgoniki paliri

gunčini teletari trajbari z klokotavci

poseljutari kosci na košnji med vaklji  

sribeti palandrače furmani krulje hvirci

težakinje po žurnadah i na kordijah

kuliko j bilo vaših suz muk potrib i pojidi

kad bi jih se poštivalo na gomilu

bila bi veća od samoga zatrepa

i pokrila bi ga celcamentoga

zajedno z njegovun glavičinun

 

si vi ča tutukar niste jimeli nikogar svoga

za vašu dušicu sviće nisu važgane

a košćice su van rashitane po zatrepu

i drugud po cimiteri celcatoga svita

 

za sih vas ča ste zasinsega zabljeni

mesto lumina ovajista pivanja neka bude sinj

va škuroj škuravini zapaljeni stinj

KOŠNJA

 

 

 

…kosci na košnji med vaklji…

 

 

Kosidba je bila najzahtjevniji poljodjelski posao, a osim tjelesnog naprezanja iziskivala je dodatna znanja i posebne vještine. Moralo se dobro zagvozdit kosji, ratišće i recalj, nakljepat kosu uz pomoć kljepci te ju potom brusom dobro nazmijit.

 

A ki će sad kosji i recalj udelat?

Ki će kosi kljep dat,

ki će ju zagvozdit i nabrusit?

I ki će nan travicu pokosit?

 

Kosci kose travu u vakljima koje težakinje razvrživaju da bi se pokošena trava lakše sušila, a kada se trava osuši sijeno se grabi grabljama i skuplja vilama u naviljaje, pa polomniči, i tako pripremljeno čeka utovar na cataru. Naposlijetku se voz ograbi (da ne bude neograban), pričvrsti žrdun, a furman može napraviti trostruki znak križa nad zapregom i pokrenuti ju uz onaj poznati povik: -Hija-ija-hija!

 

Konačno odredište cijeloga transporta je spremište sijena – senar. U pravilu je to bio tavan (rečeno arhaičnim čakavskim petar), na koji se dizalo sijeno i spremalo za zimu. Otvor na tavanu je uminal, ili špiraj, ili vidalica. Prilikom spremanja sijena, pod konjiće, na špiraju bi težakinje (to je bio isključivo ženski posao) udisale svježi zrak.  Na taj način je trebalo pripremiti i spremiti za zimu oko stotinu plašćanic sena za jednu kravu!

 

Za kraj košnje, na finjenici, bio je običaj da se, gotovo kao u nekom ritualnom obredu, pjevaju precizno određene pivanje na tanko i debelo. Tako bi se redovito svakoga ljeta, a nakon zadnje pospremljene plašćanice sena va senar čula ona starinska:

 

Moj konjiću, dobro moje,

Koji nosiš telo moje…







[1] Prema Hrvatskoj enciklopediji, mrežno izdanje Leksikografskog zavoda Miroslava Krleže, zabat je na kući bočna trokutna ploha koja zatvara krovište, obično s prozorom za provjetravanje i osvjetljavanje tavana.

Nema komentara:

Objavi komentar

Je to rič

  Je to rič     Ljelje ča j to napisal Ma će ga dobit Vrag će ga poškropit Ov lih ću ga na kvačak spištat Ucvirak od njega neć...