KRAČUN – ZAKLOP – RIGLJA

 

Nekada je bilo više povjerenja među ljudima koji su strogo poštivali Božje zakone i pridržavali se zemaljskih propisa. Kuće, štale, svratišta i staništa se nisu zaključavali, ali i u tim zemanima bilo je hudih i hajdukih.[1] Da je tome tako svjedoče i stare listine u kojima se navode tati i hudobe, određuju njihova zlotvorenja: tatbe i rubarije, a propisuju se osudi i kaštige za takve grihe i opačine. Dovoljno je samo zaviriti u Vinodolski zakonik (A. D. 1288.) i čovjeku postaje sve jasno. Teško stečenu imovinu (onu ka se giblje i onu ča se ne giblje)[2] trebalo je osigurati, a sebe i obitelj zaštititi. Prve takve sigurnosne naprave u smislu zaštite imovine i sigurnosti osoba bile su zaklop, kračun / krakun i riglja.

 

U kojem povijesnom trenutku su naši stari počeli upotrebljavati te zaštitne mjere? Povijesna znanost nam ne može dati egzaktan odgovor na ovo pitanje, ali se to zbilo vjerojatno u onom času kada se počeo koristiti novac kao platežno sredstvo. Beči su morali biti na sigurnom, sve do zadnjega šanja!  Pod ključem i zalokotani. Prije toga, za sigurnost čitavih naselja, svih ljudi i sve stoke, bile su dovoljne seoske noćne straže. Noćobdije koji bdiju po cijele noći i noćnici koji se ne plaše ni noći ni njezinih moći!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEBI U OKLOPU

 

 

Zaklopila si se

Va svojin zaklopu,

Zakračunana si

Dvonitnin kračunun

I z rigljun zaprta.

A si promislela

Kako ću

Se to

Moć otklopit

I tebe otprit?

Povij mi!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] Hajduk je tada bio čovjek izvan pravnog poretka, odmetnik (zgonik), razbojnik.

[2] Formulacija preuzeta iz Vinodolskog zakonika. Isto tako, riječi  hud, hudoba, zlotvorenje, tat, tatba, rubarija, osud, kaštiga i grih, preuzete su iz istog pravnog vrela.

 

 

 

Nema komentara:

Objavi komentar

Je to rič

  Je to rič     Ljelje ča j to napisal Ma će ga dobit Vrag će ga poškropit Ov lih ću ga na kvačak spištat Ucvirak od njega neć...